Island Hopping - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Eva en Geart - WaarBenJij.nu Island Hopping - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Eva en Geart - WaarBenJij.nu

Island Hopping

Door: Geart en Eva

Blijf op de hoogte en volg Eva en Geart

24 Februari 2011 | Indonesië, Ubud

Een sprongetje terug om kort onze Bromo-ervaring te delen...
Zoals we al zeiden, wisten we dat door de uitbarsting van de vulkaan Bromo het uitzicht op de opkomende zon achter diezelfde vulkaan een ietwat ander plaatje op zou leveren dan sommigen van jullie zelf hebben. Na de lange reis met de trein naar Surabaya, met de bus naar Probolingo waar we door het tergend langzame verkeer de aansluiting naar Cemoro Lawang (het vertrekpunt voor Bromo trips) hadden gemist. Maar we werden als echte toeristen uit de bus gevist door een tour operator die ons wonderwel een zeer goed voorstel deed en ons zo met zijn busje en nog een gezin uit Sri Lanka toch nog 's avonds bij de vulkaan afleverde. Hier in het dorp geslapen, waar alles sinds het begin van de uitbarsting dagelijks onder een nieuwe laag vulkaanstof ligt, kort geslapen en 's morgens 4:00 uur naar het uitzichtpunt. We konden niet naar het beste plekje doordat de weg alweer door de uitbarsting was afgesloten. Vervolgens moesten we zelf een riskant paadje in het donker omhoog maar hebben uiteindelijk een bulderende Bromo (met spuwende lava!!) met veel rook en redelijk goed uitzicht bewonderd rond 5:00 uur 's morgens..
Met onze Sri Lankaanse vrienden uit de bus een deal gesloten over de terugreis, wederom hetzelfde met het hotel en de volgende morgen met zn allen in de taxi naar het vliegveld :-)

Na ons vertrek van Java gaat het wat sneller met het eiland hoppen! Na een iets vertraagd, maar vloeiend vertrek uit Surabaya (meerdere landingsbanen) was het landen op Lombok (1 landingsbaan) de slechtste van ons leven door de harde zijwind. We besloten van het vliegveld van Mataram direct naar Senggigi te gaan. Lombok is een verademing na de grote steden en drukte op Java. Het was een relaxte middag aan het zwembad naast het strand en een lekker diner in het centrum. De volgende morgen werden we naar Bangsal gebracht, een beruchte havenplaats vanwege de hardnekkige Lombokkers. Samenvatting: we zijn maar snel op eigen gelegenheid naar de boot gelopen. We hadden namelijk besloten om 'eindelijk' weer eens een paar dagen niets te gaan doen na ons drukke programma van de afgelopen weken. En dat kan dan weer heel goed op de Gili eilanden die voor de kust van Lombok liggen.

Op Gili Trawangan aangekomen keken we eerst even rustig naar welke locatie we wilden. Daar alle Gili's geen motorvoertuigen hebben, gaat het op de fiets of met paard en wagen. Deze laatste, de Cidomo stond al klaar. Nadat Eva had gekeken of het paard een beetje gezond was, spraken we een prijs af. Omdat het eerste hotel niet echt geweldig was, vroegen we het eens aan de bestuurder. Die wist een locatie net 100 meter verder. Net twee maanden open zag deze plek, 14 bungalows met in het midden een prachtig zwembad, er wel erg aantrekkelijk uit. Na hard onderhandelen door Eva keek de manager iets minder vrolijk. (tja, ze beginnen er zelf mee) Vijf minuten later doken wij het zwembad in :-)
De afstanden zijn makkelijk te lopen, alhoewel velen dus een fiets huren. We skippen dat omdat het allenmaal over 't zelfde pad is, en fietsen dan slalommen en wellicht een Zweed onder je wiel betekende. De eerste avond was het onze beurt voor de Full Moon party. Eigenlijk was het de dag ervoor volle maan, maar ja, 95% is toch ook bijna vol! Een houten barretje met koude Bintang + DJ MixNix + kampvuur = feestje. Na drie Bintang, soms wat aparte electronische muziek, en de ontmoeting met een aardige dronken Zweed, wandelden we weer naar huis. Zondag waren we zo moe van het stappen dat we maar lekker bij ons zwembadje zijn blijven plakken. 's Middags op het strand geluncht en verder geluierd, waar we Meiken ontmoetten. Zij komt ook uit Amsterdam en reist alleen, en vond het wel gezellig met ons en stelde voor om 's avonds samen te gaan eten bij een tentje aan de noordkant van het eiland, weg uit de drukte. Zo gezegd, zo gedaan en het werd een gezellige avond.

Daar we iets meer van de Gili's wilden zien, zowel onder als boven water, namen we maandag de hop-on / hop-off boot naar Meno. Hier huurden we een snorkelset en gingen op pad. Bij de oude steiger van het verlaten Bounty Resort zien we mooie en diverse vissen. Daarna begint de Meno Helling, en heb je duikmateriaal nodig, het gaat zo'n 20 meter naar onder. De andere twee spots bleken minder geschikt om te snorkelen, teveel stroming en troebel water. Na nog een drankje aan het water was het ook al weer tijd voor de terugvaart.
We komen Meiken weer tegen die we gisteren hadden ontmoet. We nodigen haar uit voor een duik in ons zwembad bij het hotel. Daarna zijn we weer met zijn drieën uit eten gegaan en namen op advies van een Ier, die er al 10 jaar zijn duikwinkel heeft, een pizza bij Tir Na Nog (Irish Pub). Volgens mij inderdaad de beste van het eiland. We nemen daarna afscheid aangezien het alweer onze laatste avond is.
We hebben met Atun, de dame van de receptie goed contact gehad en ze laat 's morgens merken dat ze het jammer vind dat we weg gaan. We zijn de laatste dagen een luisterend oor geweest voor de problemen met gasten. (Brallende Britten, Schreeuwende Zweden en Slopende Sovjets) Geloof me, over een paar jaar moet iedereen eerst borg betalen of zijn creditcard trekken...

We klimmen dinsdagmorgen letterlijk en figuurlijk aan boord van onze "fastest boat to Bali". Het is een beetje een 'bumpy ride', maar komt veiliger over dan de laatste keer vliegen! Na 1 uur en 3 kwartier stappen we in Padangbai, Bali aan land. We zijn daarna met de minivan snel in Ubud en hebben direct een bungalow in de tuin naast het zwembad genomen bij Warsa's. Helaas hebben we het net niet helemaal goed getroffen met name met de badkamer, dus na 2 nachtjes zijn we toch maar een stapje hoger qua budget gaan zitten en hebben nu een prachtkamer een klein stukje verder in de straat. Gister, woensdag liepen we een rondje door Ubud en toen kwamen we een Nederlands stel tegen dat ook in hetzelfde guesthouse zat in Yogyakarta. Daar hadden we toen al erg leuk mee gesproken en na 10 minuten non-stop praten op straat besloten we 's avonds samen te gaan eten. Wederom een erg gezellige avond gehad!

Vandaag hebben we bij aankomst in ons nieuwe hotel meteen een deal met een chauffeur gemaakt. We willen namelijk 2 dagen wat tripjes in de omgeving maken. Na wederom een aardige onderhandeling spreken we een prijs af die ons goed lijkt, ook al lijf je hier in Indonesië jezelf toch altijd afvragen of je niet nog steeds teveel betaalt. Maar als je een goed Engelssprekende privéchauffeur hebt in een auto met airco en 2 dagen kost minder dan van oost naar west in Amsterdam met de taxi, dan moet je op een gegeven moment ook niet meer klagen :-)
Vanmiddag zijn we dus het binnenland ingereden en dat was echt een prachtige rit. Helaas zit het weer nog niet bepaald mee op Bali (elke dag de meest heftige onweersbuien die we ooit hebben meegemaakt!!) en valt het uitzicht op Gunung (berg) Batur een beetje tegen, als is de uitgestrektheid wel indrukwekkend. We rijden terug door de meest prachtige rijstterrassen die nog meer indruk maken dan we haddden verwacht, en genieten van dat uitzicht tijdens onze lunch. Daarna zijn we doorgereden naar Gunung Kawi, 10 uit rotsen uitgehouwen standbeelden uit de 11e eeuw middenin een dal vol jungle, rivier en rijstterrassen.
Voldaan zijn we vanavond weer teruggekomen bij onze kamer, nog even lekker uit eten geweest (het wordt bijna gewoon!) en nu lekker slapen. Morgen gaan we dus weer op pad, door het binnenland omhoog naar het Bratan meer en weer een toeristische route terug. Daarna blijven we nog een dagje in Ubud om van dit speciale, artistieke dorp te genieten. Als het goed is komen we dan zondag in Seminyak aan om daar nog even 5 dagen niets te doen.

Wij danken iedereen voor de reacties, en iedereen die met ons blog meeleeft en leest. Ook diegenen die vragen van hun manager en/of collega's krijgen waarom ze zo lang naar hun scherm turen :-) We wensen jullie weer sterkte met de kou, we zien namelijk dat het weer onder nul is. We tellen nog niet af, maar jullie zien op deze pagina bovenaan hoeveel we nog te gaan hebben!

Groeten vanaf Bali,

Geart & Eva

PS om iedereen gelijke kansen te geven bij Triviant, maken we nog een aanvulling op onze vorige post:
De Borobodur blijft het grootste boedhistische bouwwerk ter wereld; De grootste hindoeistische tempel is inderdaad de Ankor Wat :-)

• 24 Februari 2011 - 15:42

Astrid:

Wauw door mijn beurs loop ik heel wat reisverslagen achter maar dit was weer een heerlijke om te lezen nu al die andere nog :-) Wat shit dat het weer tegenvalt in Bali! Hoop dat jullie toch nog heerlijke stranddagen gaan krijgen en dat moet gewoon het is jullie gegund. Ik wist trouwens niet dat de Bromo aan het brommen is hm fijn idee dat jullie veilig op bali zijn aangekomen. Geniet van de Bintang en van elkaar en tot snel!! Liefs, As

• 24 Februari 2011 - 15:45

Remco En Marianne:

Lieverds! Geweldig!
    Zorgen jullie voor een paar leuke tips voor ons in Seminyak en Ubud, gezien Remco en ik daar over 5 weken ook zitten! We willen natuurlijk wel naar 'the place to be seen'! Heerlijk, kijk er zoooo naar uit, en helemaal na jullie verhalen!

Geniet nog lekker daar!
    Kus!
    Remco en Marianne

• 24 Februari 2011 - 16:14

Roos:

Dag lieverds,

Wanneer jullie weer terug zijn in Ubud, dan kan je zo zelfstandig een stuk de rijstvelden in lopen en als je mazzel hebt kom je iemand tegen die even een lekker drankje voor jullie uit de boom haalt.

Jullie foto's en teksten zien er weer fantastisch uit!

Vooral die foto van jullie waarop Geart een 'rok' aan heeft (ja, ja, ik weet waarom dat moet....). Staat je goed, Geart!

Geniet nog maar even lekker en tot snel!

Lfs, Roos

• 24 Februari 2011 - 16:14

Regina:

Prachtig,Prachtig!!!, goh dat de Bromo nog bezig is, hier hoor je er niets meer over. En Ubud wat een leuk plaatsje he? de hotelacc. ziet er ook heel goed uit. Ik heb weer van jullie verslag genoten, blijf nog genieten de komende 10 dagen, hier is het n.l. ..........brr. en lekker blijven eten!!!! GROETJES Regina

• 24 Februari 2011 - 16:18

Angelique & Ton:

Op de dag dat wij jullie verhaal lezen, hebben jullie nog 10 dagen te gaan. Zo te lezen hoeven we ons geen zorgen te maken of jullie het wel naar jullie zin hebben en genieten. Tips voor Bali zijn welkom want wij gaan er in december 8 dagen naartoe en zoeken nog een leuk/mooi hotel?
    Blijf genieten!
    Kram
    T&A

• 24 Februari 2011 - 16:23

Sandra, Nils En Mika:

Wat een leuke kamers zie ik allemaal voorbij komen (en ik heb best wat ervaring...met kamers dan:)) En heerlijk eten ook trouwens!! Hier is de keuken ook weer operationeel, dussss... En hoewel jullie nog niet af tellen, doen wij dat natuurlijk wel! Nog veel plezier en knuffels uit O'leek!

• 24 Februari 2011 - 17:03

Annelyn:

Wat zijn ook alweer de 4 namen uit dat Eat Pray Thingy boek? Ketut, Waswa etc etc. Bizar grappig om dat net gelezen te hebben en dat jullie je daar nu bevinden! En wat SCARY (voor jullie dan, wij vinden het alleen maar leuk) dat jullie over 10 dagen alweer zu hause komen?!?! Ongelofelijk echt, wat is dat ontzettend snel gegaan!! Zelf zit ik de hele week al thuis met de griep; ik zit volgepropt met panadol, vitamine C bruistabletten, neusspray, trachitol en echinaforce druppels om ervoor te zorgen dat ik fit genoeg ben om a.s. maandag het vliegtuig in te stappen. Maar eigenlijk maakt het niets meer uit - of ik nou hier of in de poolcirkel verkouden ben, ik ga vakantie vieren!! :)

Lieverds, geniet in Bali, maak een waar feestje van de laatste dagen & we zien elkaar weer in NL! Voor nu een hele dikke knuffel voor als je landt op Schiphol......komt 'ie......zit je klaar? [...] Dat was 'm. Goed ontvangen? ;)

XX Ann (en groetjes van Koe en Beer)

• 24 Februari 2011 - 17:11

Lisette:

Hallo lieverds

Wat een heerlijk lang reisverslag weer !!! Blijft echt leuk om te lezen Jullie schrijven ook zo leuk Geweldige foto's en zoals Roos al zei ,dat rokje bij Geart erg leuk hahahaha
    Jeetje over 10 dagen zijn jullie alweer terug Ongelofelijk hoe snel het is gegaan Geniet nog onwijs van jullie reis en tot snel dikke kus

• 24 Februari 2011 - 18:15

Mama:

geweldig om te lezen over Bali en lombok.Geniet nog van de laatste 10 dagen en ga lekker realexen bij Margriet haar huis ik hoop dat het door gaat.
    Kus daaaaaaaaaag.

• 24 Februari 2011 - 19:18

Sipke,:

Ook hier zijn de beelde weer erg mooi, kunnen ze jullie nooit meer afpakken.Wij zullen blij zijn dat jullie weer heelhuids terug zijn, maar het zal de eerste tijd bestwennen worden het warme bedje uit en weer naar je werk te moeten.Groeten Heiten Mem.

• 25 Februari 2011 - 06:20

Joep:

Heel veel plezier nog de laatste ruime week! Je kunt nog mee op wintersport Geart. Lig je wel bij mij in bed? Lekker toch ;)

• 25 Februari 2011 - 13:37

Kees Vlijm:

Het ziet er op de plaatjes wederom fantastisch uit, vooral het rokje wat Geart aan heeft in Gunung Kawi, ik wist niet dat hij daar óók een liefhebber van was?
    Wat zullen jullie smachten naar een normaal bordje boerenkool.
    Wij zijn inmiddels ook begonnen met de vorbereidingen van onze trip naar Kenia met begin oktober als vertrek.
    Geniet ze, Ciao Kees.

• 25 Februari 2011 - 17:49

Jens:

hoi tante Eva en ome geart coolen vulkaan hoor alles goed? bij ons wel ik zit nu achter de compuuter groetjeeeeesssss jens!!!!!!!!!!!!!!!

• 25 Februari 2011 - 18:42

Joost, Esther& Flinn:

Zo dat was inderdaad weer even een lang getuur op het scherm, maar dat was weer een mooi verhaal dus geeft zeker voldoening :) Paradijselijke romantische knusse foto's, wij wanen ons gelukkig ;) Bali looks en sounds to good to be true! Geniet er nog even van de komende dagen skatterds, superfijn dat we jullie snel weer gaan zien! Hugzzz van Ons3!

• 28 Februari 2011 - 09:02

Suzanne En Nout:

Nog 6 dagen staat er op dit moment boven in het scherm... Klinkt goed dat eiland hoppen! En wat hebben jullie ondertussen al veel gezien en gedaan! Die vulkaan klinkt wel heftig, en het vervoer ook :-) Geniet nog van de laatste dagen,
    liefs Suzanne en Nout

• 01 Maart 2011 - 08:23

Elles En Vin:

Geniet van de laatste paar dagen! We zullen de reisverslagen echt missen. Veel liefs

• 01 Maart 2011 - 09:13

Astrid En Anthon:

Wat een mooie verhalen weer!
    Wij willen ook zo graag....

Geniet daar van al het moois!
    A&A

• 02 Maart 2011 - 20:02

Kiek & TON:

Hej lieverds,
    Geniet nog even van de laatste dagen van jullie grote avontuur. Kom gezond en veilig weer thuis. Zodra jullie weer helemaal bijgekomen en geacclamatiseerd zijn en tijd voor ons hebben, zouden we jullie graag weer willen zien en spreken.
    Kram
    xx