Beaches Boats and Birthday - Reisverslag uit Cairns, Australië van Eva en Geart - WaarBenJij.nu Beaches Boats and Birthday - Reisverslag uit Cairns, Australië van Eva en Geart - WaarBenJij.nu

Beaches Boats and Birthday

Door: Eva en Geart

Blijf op de hoogte en volg Eva en Geart

30 Januari 2011 | Australië, Cairns

Beaches, Boats and Birthday

Lieve luisteraars,

Laat ik beginnen met het bedanken van iedereen die aan me heeft gedacht op mijn verjaardag! Ik had niet verwacht dat ik me zo ver van huis zo jarig en zo 'thuis' zou kunnen voelen, fantastisch hoeveel leuke berichten ik via alle mogelijke manieren heb mogen ontvangen! Helemaal super...

Vorige week zondag zijn we om 13 uur aan boord van de Wings III gegaan, een catamaran van slechts een jaar oud compleet met bubbelbad en LCD tv's :-)
We hadden om meerdere redenen voor de catamaran gekozen, maar vooral vanwege de stabiele ligging die ik met mijn slechte zeebenen hopelijk aan zou kunnen. Op deze boot zaten wij met nog 24 gasten en 4 man crew. Het waaide echter 20 knopen, dus het begin van de rit was helaas toch een beetje misselijk voor mij, maar gelukkig doen een paar pilletjes wonderen en al snel was ik weer mijn babbelende zelf. Onze tocht bracht ons als eerste naar Hayman Eiland, aan de bovenkant van de Whitsundays groep gelegen en met een strand aan het rif. Dit maakt het de ideale plek voor een introductieduik, omdat je dan vanaf het strand kunt beginnen. Zo gezegd zo gedaan, alle oefingen goed doorstaan en voor ik het wist zwommen we op 7 meter diepte langs het rif, iets dat voor een eerste duik voor mij echt helemaal super was! Het was voor mij best prettig dat Geart en ik in hetzelfde groepje doken, want Geart heeft zijn Open Water certificaat en is dus al ervaren :-)

Terug op de boot dit gevierd met iedereen die voor het eerst had gedoken met een drankje in de whirlpool op het dek, daarna heerlijk gegeten en de avond afgesloten met een fotopresentatie over wat we die dag op het rif hadden gezien en foto's van onze duik. Een beetje wiebelig geslapen en 's morgens weer vroeg op, want we gingen naar Whitehaven Beach. Dit is een stuk strand dat bij laagtij prachtig is te bewonderen vanaf een uitkijkpunt en bekend staat om zijn altijd veranderende strand. we kunnen het niet echt uitleggen, kijk maar op de foto dan kun je zelf beoordelen hoe mooi het is :-)
Daarna naar het strand zelf geweest en hier lekker 2 uurtjes gerelaxed met zn allen. Hier hebben we pijlstaartroggen langs onze benen zien zwemmen! Best indrukwekkend!
Bij aankomst terug op de boot zijn we naar de andere kant van Whitsunday Island gevaren naar Tongue Bay, waar we onze tweede duik hebben gemaakt. Iets meer ervaren mochten we onszelf nu achterover uit het rubberbootje laten vallen, hilarisch! Ook hier weer een mooie duik gemaakt, tussen twee rifwanden door gezwommen en op 10 meter diepte geweest. Er was die dag mogelijkheid om in de volgende baai nog een duik te maken, maar we besloten dat het voor vandaag wel even goed was geweest. Ondanks dat het water 26 graden is en je een pak tegen de stingers (dodelijk giftige kwallen, 'zeewesp') aanhebt, kun je toch onderkoeld raken en na een uur in het water zijn we maar weer in het warme bubbelbad gaan zitten ;-)
We zijn de zonsondergang tegemoet gevaren en hebben met zn allen bij de ondergaande zon geproost op wederom een fantastische dag. We bevonden onszelf in een heel leuke groep mensen en leuke crew, dus veel gesprekken gevoerd en erg genoten. Weer lekker gegeten en plaatjes van de dag bekeken en toen ging het lichtje voor ons alweer snel uit.

De volgende morgen ging ik om 7 uur de laatste duik van de trip maken. Dit was dinsdagmorgen bij Langford Reef, waar het rif werkelijk beeldschoon is. Zoveel kleuren, zoveel vormen en zoveel visjes, nemo gezien, helaas de schildpad net gemist (boehoe) maar gezien dat de wasstraat uit Shark Tale echt bestaat.
Geart heeft hier nog gesnorkeld, het rif van bovenaf bewonderd terwijl ik weer een rondje zwom op 8 meter diepte....
En toen begonnen we alweer aan de terugweg. Het weer was echt perfect geweest, geen regen, heel veel zon en de wind was steeds meer afgenomen. Heerlijk liggen zonnen nog even op het dek van de catamaran, dolfijnen en vliegende vissen langs zien komen, en toen waren we rond het middaguur weer terug in Airlie Beach..

Omdat ik liever niet mijn verjaardag in de auto wilde vieren, besloten we die middag nog wat kilometers omhoog te rijden om vooral niet verder achterop het reisschema te raken. We zijn dinsdagmiddag dus nog naar Townsville gereden. Daar tegen de avond aangekomen en een camping gepakt om vervolgens 's nachts nauwelijks te kunnen slapen door de hitte! 's nachts was het nog steeds rond de 30 graden...

En ineens was het 26 januari en werd ik 29 :-)
Dit is eveneens de dag waarop het Australia Day is, soort van Koninginnedag voor de Ozzies die vieren dat ze Australiër zijn door alle stereotype dingen te doen: barbequen, cricket kijken danwel spelen, zwemmen en bier drinken. Door heel Australië wordt er vanalles georganiseerd en in Townsville besloten wij naar een cricketwedstrijd te gaan. We kregen gratis kaartjes van een aardige dame bij de ingang, dus hebben het een uur volgehouden om naar dit spelletje te kijken en toen zijn we snel naar het zwembad gegaan om af te koelen want het was alweer rond de 40 graden! Eenmaal afgekoeld heeft Geart me meegenomen naar de stad waar hij verrassing een hotelovernachting compleet met airco, kingsize bed en TV had geregeld, de dingen die het voor ons heerlijk luxe maakten! Met champagne en chocola erbij was het moeilijk de kamer te verlaten, maar hebben we toch nog eerst een uitstapje naar de boulevard langs het strand gemaakt en hier lekker aan zee gedineerd. En daarna lekker naar het hotel, zo grappig om de camper daar op de parkeerplaats te zetten en er dan niet in te hoeven slapen :-D
Zoals gezegd, iedereen bedankt voor de lieve telefoontjes, berichten, mailtjes, foto's en kadootjes! Ik heb me echt heel jarig gevoeld!

Donderdag weer wat kilometers gereden richting Cairns en bij Mission Beach een camping aan zee genomen, zodat we wat meer verkoeling zouden hebben. Vanaf Airlie Beach omhoog kun je nergens meer in zee zwemmen vanwege de stingers, dus een zwembad bij de camping is niet eens meer overbodige luxe. Inmiddels hebben we ook te maken met cycloon Anthony die de oostkust van Australië ter hoogte van onze vakantie in zijn greep houdt. Dit betekent dat er veel reef trips worden gecancelled vanwege de harde wind, waardoor we hebben besloten niet meer de zee op te gaan. Nog meer zeeziek zitten we niet echt op te wachten...

Vanuit Mission Beach zijn we via Port Douglas naar Daintree gereden. Hier begint Daintree National Park (NP), wat net als het Great Barrier Reef werelderfgoed is vanwege haar unieke eigenschappen. Onder andere de krokodillen die hier in het wild leven, en die zijn wij gaan bekijken met een bootje op de Daintree River. We hebben in totaal drie gezien, waarvan er eentje 'nog maar' 3 meter was! Indrukwekkende beesten om in het wild te zien, ook al liggen ze voornamelijk stil :-)
Hierna zijn we met de ferry en onze camper overgestoken het NP in, waar we een nachtje op een camping midden in het oerwoud hebben gestaan. Wat zoveel betekent als veel planten en heel veel spinnen...

's Morgens dus weer vroeg op pad, om naar Cape Tribulation te gaan, het puntje waar Captain Cook in 1770 zijn Endeavour op het rif voer, vandaar de naam. Voor de Aboriginals is dit echter een bijzondere plek, omdat het tropisch regenwoud hier tot in de oceaan (dus zonder mangrove ertussen) groeit. Een mooi plekje!
De rest van de zaterdag hebben we gespendeerd aan terugrijden naar Cairns, met een tussenstop in Mossman Gorge, een heerlijk koele bergrivier waar geen krokodillen of stingers zijn en je dus lekker kunt zwemmen. Geart heeft nog een duik in de stroomversnelling genomen, ik heb het bij een beetje poedelen gehouden.

En nu zijn we in Cairns onze spullen aan het uitzoeken, gaan we zo even de stad in en morgen alles inpakken, want dan zit ons avontuur in Australië er alweer op. Het is ondanks overstromingen, hittegolven en cyclonen echt een prachtige rit geweest die we hier hebben gemaakt en we zijn dan ook erg blij dat we toch zijn gebleven. Dinsdag vervolgt onze reis zich richting Medan, Sumatra, waar we woensdagmorgen aan zullen komen. Hier gaat ons avontuur dan weer verder!

Wanneer we weer kunnen internetten in Indonesië is even afwachten, maar jullie horen weer van ons!

Heel veel groeten,

Eva en Geart

• 30 Januari 2011 - 08:05

Maaike:

Ha aussies, wat een heerlijk bericht en een prachtige trip toch weer! Kan me voorstellen dat het jammer is om hier weg te gaan. Goede reis naar Indonesië en ik ben weer benieuwd naar de verhalen....! liefs

• 30 Januari 2011 - 11:17

Regina:

Eva, alsnog van harte gefeliciteerd!!!wat een reis en prachtige foto's, ben benieuwd wat jullie van Sumatra vinden, ik vond het prachtig, goede reis verder. Zie er naar uit jullie verhaal daarover te horen.
    xx

• 30 Januari 2011 - 15:41

Roos:

Dag lieverds,

Ten eerste Eva, nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag!

Ik had de datum goed in mijn agenda staan, hoor! Wat een ontzettend lief kado van Geart! Dat was zeker echt genieten in het hotel?

Veel plezier in Indonesie!

Lfs, Roos

• 30 Januari 2011 - 21:16

Joost, Esther& Flinn:

Wat een megacoole waterduikbelevenissen, en ook nog nemo gevonden; was het visje net zo schattig als op tv Eef ;)? Goed zeg Geart dat time/place van bday hotel nog zijn gelukt! Leuke pica's ook weer van jullie saam, kijken jullie wel uit dat we jullie straks qua teint nog herkennen ;)? En, woensdag dus the beginning of a new great adventure in Indonesie, alvast een hele goeie trip!
    Liefzzz, van Ons!

• 31 Januari 2011 - 08:59

A&A:

Hey vakantiegangers!

@Eva: nog gefeliciteerd met je verjaardag!

Wat een mooie verhalen en supergave foto's. Whitehaven is wel heel erg mooi!
    Veel plezier in Indondesië!

• 31 Januari 2011 - 08:59

Remco En Marianne:

Lekker bruin zijn jullie!
    Heerlijk die foto's, wat een geweldige plekjes weer! alleen die spinnen lijken mij niets!
    Fijn dat je zo'n lekkere verjaardag hebt gehad meid! Goed geregeld Geart! :)
    Hele fijne reis naar Indonesie! Weer een hele andere plek met weer hele andere ervaringen! We zijn benieuwd naar de fotos en verhalen!
    Dikke kus uit Amsterdam!
    Rem en Mar xx

• 31 Januari 2011 - 09:35

Mariska:

Weer even bijgelezen.
    Wat een fantastiche reis en prachtige foto's.
    Nog even genieten van de laatste maand.
    kus Maris

• 31 Januari 2011 - 19:08

Mama:

Wat weer een gweldig verhaal van jullie voor de laatste keer vanuit Australie.
    En wat een mooie fotos goed hoor.Goeie reis verder.
    Dikke zoen.

• 31 Januari 2011 - 20:43

Arno & Babs:

Wat een superfoto's! Nu op naar weer een nieuw avontuur! Goede reis en we wachten vol spanning op jullie nieuwe blog!

XXXX

• 02 Februari 2011 - 19:06

Lisette:

Wat een mooie foto's en kan me heel goed voorstellen dat jullie het jammer vind om weer verder te gaan Maar straks zitten jullie lekker op Indonesie en daar heb je het ook weer fantastisch!!! Hoop dat jullie een goede reis hebben gehad en verheug me weer op jullie nieuwe reisverslag

dikke kus Lisette

• 03 Februari 2011 - 08:55

Suzanne En Nout:

Wat fijn dat jullie het Australie-deel van jullie reis zo goed hebben afgesloten! De catamaran-tocht met het duiken, de Australische koninginnedag en de verjaardag van Eva, het klinkt allemaal geweldig :-) Lief ook van Geart dat hij die hotelovernachting met luxe extra's heeft geregeld!
    Hopelijk waren jullie al uit het Australische luchtruim voordat cycloon Yasi aan land kwam, en zijn jullie goed aangekomen op Sumatra voor het volgende onderdeel van de reis. Geniet ervan!
    Liefs Suzanne en Nout

• 05 Februari 2011 - 19:29

Mem:

SMS van Douwe ontvangen in Nijland.
    Mooie foto's! Ik ben al aan het lezen over Sumatra en Java. Hier is alles ok! We kijken weer uit naar het volgende bericht.
    Groetjes!