Queensland in 12 days! - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Eva en Geart - WaarBenJij.nu Queensland in 12 days! - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Eva en Geart - WaarBenJij.nu

Queensland in 12 days!

Door: Geart en Eva

Blijf op de hoogte en volg Eva en Geart

23 Januari 2011 | Australië, Airlie Beach

Queensland in 12 days!

Is eigenlijk een beetje zoals "Europe in 10 days" voor de Amerikanen, het kan niet echt.
Zoals jullie weten hadden we wat tegenslag, en waren we van plan de reis een klein beetje om te gooien.
Na veel denken en checken, bleek toch dat we minimaal 3 highlights zouden moeten missen.
En omdat de verhuur de route in ene vrij gaf, lag er een vervolg van de reis, echter minus 8 dagen, in het verschiet.
Na wat controles op internet bleek de route veilig. Onderweg zien we wel rivieren die flink uit hun oevers zijn geweest, met bruine wegen en boomtoppen tot gevolg.
Maar, met wat aanpassingen en verkorte trips, moet het ons gaan lukken om op tijd in Cairns te zijn (1 febr.)

Fraser Island stond, zeker na alle verhalen van vrienden uit NL, op het programma. Voorkeur had de 3 daagse en wat intiemere reis over het eiland. Het werd nu dus de 1-daagse met 45 man tegelijk. Het bleek gelukkig geen spelbreker voor het plezier die dag! Na een kleine overtocht stapten we met zijn allen in de grootste 4X4 die ik ooit heb gezien. Het is een vrachtwagen zoals in Parijs - Dakar, maar dan verlengd.
Gordels om, en inderdaad Ton, niet in je neus peuteren, want de hobbels zijn niet misselijk. Het is een UNESCO geregistreerd gebied, dus ze mogen geen bomen kappen om de weg breder te maken, wat een aardige slalom door het hart van het eiland oplevert, dat 100% van zand is. Deze rit over de oude weg van de houthakkers [brengt je aan de Oostkust. We hebben gezwommen in een natuurlijke stroom met prachtig helder water (een bron), Eli Creek (thx Clau!).
Het bezoek aan Lake McKenzie was wat regenachtig, maar als je zwemt geen probleem :-) Denk aan kraakhelder water met een prachtige bodem van ontzetten fijn wit zand. De verhalen van Jon, (inderdaad zonder h.) onze humoristische en sociale chauffeur waren zeer aanvullend en vermakelijk deze dag.
Een leuk Australisch stel ontmoet, Russell en Della met hun 3 dochters, die ons 's avonds voor een kopje thee uitnodigden bij hun 'thuis' in hun vakantie-appartement. Hier hebben we tot laten zitten kletsen, weer veel geleerd over Australië!

Donderdag zijn we maar een klein stukje omhoog gereden, naar Bundaberg omdat we 's avonds naar de schildpadden wilden gaan kijken die daar elk jaar het strand op komen om hun eieren te leggen. Dit wordt gereguleerd door de Australische natuurbeheerders, wat betekent dat je ze alleen kunt zien als je met een tour meegaat. Wat we hebben gedaan, en wat de verwondering zeker niet minder maakte! Je loopt in het donker over het strand en ineens zie je een schildpad aanspoelen, die heel secuur kijkt of er geen gevaar is, dus je moet doodstil blijven staan. Vervolgens kruipt ze tot aan de duinen en begint met haar achterpoten een kuil van 50cm diep te graven, waar ze uiteindelijk 118 eieren in heeft gelegd! Als ze eenmaal aan het leggen is, kan ze niet meer worden gestoord en mag je dus foto's maken. Daarna begraaft ze de boel en gaat ze (na zo'n 40 minuten totaal)weer terug de zee in. Wat ons bezoek nog specialer maakte, was dat het nest te dicht bij de vloedlijn was, dus de ranger besloot dat we de eieren gingen herbegraven verder in de duinen. Wij mochten dus eitjes tillen, zo cool dat er straks schildpadjes over het strand lopen die wij hebben opgetild!

De afgelopen 2 dagen hebben we verder in de auto gezeten, zijn we langs verschillende kreekjes gekomen die aan de moddersporen te zien zo'n 6 meter hoger dan normaal hebben gestaan, veel locals gesproken die uitleggen dat ze veel toerisme mislopen door de 'floods', en hebben we vooral veel rechtdoor gereden (700km zonder afslag!).
Nu zijn we in Airlie Beach, waar we straks op een catamaran voor 3 dagen de zee opgaan om de Whitsunday Eilanden te gaan bewonderen! We hebben besloten dat ik hier mijn introductieduik ga doen, omdat het dan midden in het Great Barrier Reef maar wel vanaf het strand kan. Het gaat dus een bijzondere trip worden! We hebben er heel veel zin in, want dit is waarvoor we zijn gebleven in Australië.... Vanaf de kust ziet het er al fantastisch uit, azuurblauw water, eilanden, witte stranden....

Tot volgende week!!

Dank voor al jullie reacties,

Veel groeten,

Geart en Eva

• 23 Januari 2011 - 08:50

Annelyn:

Ooh ik heb alweer de eer om de eerste te zijn! :) Fijn om weer jullie verhaal te lezen & dat jullie uiteindelijk toch in Australië konden blijven. Ben héél benieuwd hoe jullie die catamaran gaan vinden (hoop niet dat jullie net als ik naast de motor liggen) en de introductieduik ("like totally awesome dude!"). Enjoy de laatste paar dagen van dit levensjaar lieve Eva! ;) xxx Ann

• 23 Januari 2011 - 10:23

Nils, Sandra, Mika :

Wat fijn om te lezen dat er weer highlights voorbij komen! We hopen dat de Whitsundays aan alle verwachtingen voldoen en dat je een geweldige duik maakt Eve!
    Grote knuffel en een dikke kus voor jullie van de Bob de Bouwers uit East lake City

• 23 Januari 2011 - 12:21

Bianca:

Wauw!!! Wat een geweldige verhalen allemaal! Ik ben erg blij voor jullie dat de reis met die mooie highlights doorgaat :) En Eef, duiken in Great Barrier Reef, dat zal wel heel bijzonder worden! Ga je dat op je B-day doen?! Ik kan dan ook niet stoppen met m'n uitroeptekens... Vind het zo cool wat jullie doen, meemaken & nog allemaal gaan meemaken!! Njoy! :D
    Btw, hier alles goed, eigenlijk weinig spectaculaire dingen te melden.. Vegas was wel top! Lance errug leuk.. ;) Verschillende solli's lopen, spannend wat het gaat worden, dat dan weer wel.. :)
    Veel liefs xx

• 23 Januari 2011 - 12:31

Regina:

Tja, wederom een mooi reisverslag en wat ziet jullie camper er gezellig uit! Succes met het duiken!! Veel plezier verder.

• 23 Januari 2011 - 20:22

Nils:

Gelukkig dat jullie gebleven zijn en doorgereden naar het noorden. Veel plezier met de duik......kun je ook weer afvinken.

• 24 Januari 2011 - 08:01

Suzanne En Nout:

Wat fijn om te lezen dat jullie toch (op versnelde wijze) de geplande reis af kunnen leggen, met de bijbehorende highlights! Klinkt goed, de aanstaande catamaran-tocht, inclusief eerste duik (spannend!), en ook het schildpaddenavontuur klinkt als heel speciaal. Zeker omdat jullie met de pingpongballen aan de wandel mochten :-) Mooie foto's ook :-)
    Woensdag je verjaardag Eva, we zullen aan je denken!
    Liefs Suzanne en Nout

• 24 Januari 2011 - 09:17

Marianne En Remco:

Tsja... wat kunnen wij zeggen... Ziet er allemaal weer gaaf uit! Flinke eitjes zeg..! Duikse!!

xx van ons

• 24 Januari 2011 - 13:10

Joost, Esther& Flinn:

Good that the floods didn't have to stop you from going up north ennn natuurlijk blij om te horen dat de reis ernaar toe ook echt goed gaat :)! What a cute eieren verplaats story zeg en cool Eef je 1e echte duik!; ben benieuwd hoe het ging op de catamaran! Zie al erg uit naar jullie nieuwe pica's van shiny blew water and shiny white beaches :D! Maar deze waren uiteraard ook weer erg leuk om naar te zien!
    Big Hugzzz van Ons3!

• 25 Januari 2011 - 03:52

Dagmar:

Wow, ziet er goed uit allemaal!! Fijn dat jullie nog zo kunnen genieten in Australie. Las net op Facebook dat jullie ook een geweldige tijd op de catamaran hebben gehad. Geniet ze weer verder!!
    Hier gaat het goed. We zijn blij met onze nieuwe stek!!

Veel liefs, Jurriaan, Dagmar en Mare

PS Mare heeft het nog steeds over Eva en Seert die nu in Australie zijn.

• 25 Januari 2011 - 17:01

Marianne En Remco:

Hey Eva,

Even een berichtje alleen voor jou..... VAN HARTE GEFELICITEERD!!!!!! Hele fijne dag, maar waar kan dat beter dan waar jullie nu zijn...!!

Liefs van ons!

• 26 Januari 2011 - 05:08

Marlies En Tim:

Hallo lieverds,

Een mooi verhaal weer maar vooral van harte gefeliceteerd met je verjaardag Eva!!! En dat je haar maar lekker kunt verwennen vandaag!
    Tim oefent op een verjaardagsliedje, maar we moeten nog even een jaartje (of twee) oefenen.

Liefs van ons!

• 26 Januari 2011 - 08:33

Kim M:

Hey Eva,

leuk om zo op de hoogte te blijven. Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!!

Liefs Kim

• 26 Januari 2011 - 14:55

Paul, Marion & Girls:

Hoi Eva en Geart!
    Eva, van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!
    Nog een super leuke vakantie samen op vele mooie plekken!
    Groetjes,
    Paul, Marion, Monique en Claudia

• 26 Januari 2011 - 18:31

Fam. Bruijns:

hallo geart en eva,

eva van harte gefeliciteerd!!! genieten jullie nog lekker van al die mooie dingen die jullie zien en beleven. nog veel vakantieplezier en eva we hopen dat je toch een beetje een jarig gevoel hebt.

• 30 Januari 2011 - 15:33

Roos:

Dag lieverds,

Wat ontzettend gaaf dat jullie een schildpad eieren hebben zien leggen!

En als toppunt ook nog de eieren hebben mogen (her)begraven, helemaal super!

Fijn om te lezen dat jullie voorzichtig aan doen en goed kijken waar jullie naartoe gaan. We hebben veel aan jullie gedacht!

Lfs, Roos