Comman sava? - Reisverslag uit Anse Volbert Village, Seychellen van Eva en Geart - WaarBenJij.nu Comman sava? - Reisverslag uit Anse Volbert Village, Seychellen van Eva en Geart - WaarBenJij.nu

Comman sava?

Blijf op de hoogte en volg Eva en Geart

15 Augustus 2012 | Seychellen, Anse Volbert Village

Comman sava?

Hoe gaat het in het Creools, al roepen de meesten gewoon Ca va?
Meestal antwoorden we Bien, et toi? Als ze vervolgens in de frans doorratelen kunnen vaak nog net antwoorden in het Engels, wat dan voor de creolen duidelijk is dat we geen Fransen zijn. Italiaans spreken de jongens op het strand ook vloeiend, Duits een beetje, maar wij kunnen gerust in het Nederlands met elkaar praten, daar komen er te weinig van, dus dat verstaan en spreken ze niet.

We zijn inmiddels op Praslin, een uur varen met high/speed catamaran, nieuw, goed en veilig. Helaas kunnen ze bij Cat Cocos de zee niet rustiger maken, dus we zullen het verder niet over deze overtocht hebben, maar voor Eva duurde het net te lang.. De eerste nacht verbleven we in Bonjour Hotel, prachtig van binnen en van buiten. Dinertje was eenvoudig maar romantisch op het strand (twee pizza, twee bier) en het ontbijt bij ons verblijf de volgende ochtend was heerlijk op het balkon. Dochtertje Christine hielp haar moeder trots bij het serveren.

De volgende 4 nachten brengen we door om de hoek, bij Aquario Villas. Je kunt het lopen, maar we werden opgehaald door de eigenaresse. Fijn, want de tassen lijken alleen maar zwaarder te worden in deze vochtige lucht. We hebben een appartement met twee slaapkamers met badkamer en-suite, waarbij we dus de woonkamer en keuken moeten delen met de andere slaapkamer. Gelukkig zijn we daar nooit, want we zitten altijd op het balkon, en we koken niet :)
Buiten dat we de eerste twee nachten de enigen zijn. Flesje champagne van het huis, leve de honeymoon!

We hebben de tweede avond op Praslin een stukje gelopen naar de haven, en heerlijke creoolse garnalen en viscurry´s gegeten bij Ogani´s Restaurant. (Ogani is de vleermuis, en die kun je hier ook eten maar da slaan we even over).

Zondag zijn we naar het eiland Curieuse geweest met de boot om de Aldabra schildpad te bewonderen. Curieuse is erg dichtbij, dus dat ging best goed met de boot. Denk aan een polyester boot van 5 meter, 50 pk Yamaha er achter. Geen vesten, geen roeispanen... Het eiland is prachtig door de natuur en de dieren. De mangrove en grote diversiteit aan planten zie je op alle eilanden. De dieren niet. We waren dan ook erg in onze nopjes door de grote landschildpadden. Ze zijn prachtig, en heerlijk traag, waardoor ze ook weer heel onschuldig overkomen. Wij hadden een favoriet, en die vond ons ook blijkbaar leuk, want hij bleef om ons heen schooieren tijdens de lunch.
Snorkelen op de terugweg bij St Pierre (meer rots dan eiland) was minder geslaagd. De ruwe zee en slechte zicht maakten dat je niet heel veel zag, en je snorkel steeds vol liep.

Maandag zijn we dan ook gaan duiken. Niet tegelijk vanwege het verschil in ervaring. Eva kreeg een gedegen uitleg in het Engels voor haar introductieduik. Zij is naar 10 meter diepte gegaan bij St Pierre en gelukkig was het hoe dieper hoe meer te zien, dus een mantarog, steenvis, murene met 2 kleintjes, en heel veel diversiteit gezien. alleen de haai niet gezien, die kwam niet uit zijn grot helaas.

Geart ging in de middag, in eerste instantie als enige, maar last minute ging er een ervaren ander duiker mee. Gezien mijn PADI moest ik alles weten, dus op de boot, hup achterover, en hup 15 meter naar beneden. Was weer even wennen, maar ondanks het slechte zicht toch veel gezien naast de diversiteit aan vissen, murenes, kreeften en als toetje een vrij grote zeeschilpad die verscholen zat onder het koraalbed. Een geslaagde dag! Deze dag hebben we afgesloten met cocktails op het strand, en ook weer lekker buiten gegeten.

Onze laatste dag op Praslin zijn we 's morgens met de bus naar Anse Georgette gegaan, een kleine, beeldschone baai die helaas volledig is geprivatiseerd door het Lemuria Resort. Je moet dan ook reserveren om op het strand te mogen, en een half uur (!!!) lopen langs de golf course en tennisbanen om er te komen. Maar het was de moeite waard, prachtig uitzicht. 's Middags weer terug naar onze villa en voor de zonsondergang zijn we naar Anse Lazio gegaan, het mooiste strand van de Seychellen. We gingen met Geris de taxi chauffeur, en hebben heel wat foto's gemaakt. Erg genoten van deze bijzondere plek.

Vandaag, woensdag, hebben we de boot genomen naar La Digue, het derde eiland van onze reis waar vandaag Assumption Day wordt gevierd. Een nationale feestdag en dus is het behoorlijk druk met Seychellois (de bewoners van de seychellen) van alle eilanden die hier naartoe komen. Lekker sfeertje weer, verrukkelijk eten overal. Ons verblijf Cocotier du Rocher is wederom erg mooi, ziten nu te chillen op de veranda. Op La Digue blijven we 4 dagen...

Au revoir en we spreken jullie snel weer!

Geart-Jan en Eva

• 15 Augustus 2012 - 17:49

Regina:

Oh....wat een heerlijk reisverslag en wederom prachtige foto's, wij hebben gelukkig ook mooi weer, maar op dit moment dat ik dit schrijf wordt het angstvallig donker buiten, er wordt regen en een zware windhoos verwacht,
    echt niet leuk!!!!! Dan kijk ik toch liever naar julie plaatjes.
    Blijf genieten en tot het volgende verslag. liefs, Regina

• 15 Augustus 2012 - 19:56

Lisette:

Hey newlyweds!!!!
    Wat ziet het er onwijs mooi uit en leuk om jullie reisverslagen te lezen
    Heel veel plezier en geniet van jullie honeymoon!!! Op de vakantie zijn we goed op de hoogte gehouden van jullie trouwen door El en Clau! Jullie zagen er heel mooi uit!!! Nogmaals gefeliciteerd en geniet ervan!!! Dikke kus van ons

• 15 Augustus 2012 - 22:23

Marianne En Remco:

Zo te zien en lezen vermaken jullie je opperbest! @ Geart-Jan - je activiteit is wel rustig hoor op de Endomundo app... Ik dacht dat wordt iedere ochtend rondje eiland... ; )

Mooie foto's en goed te horen dat het duiken zo is bevallen. @ Eva... voor een volgende boot trip, gezicht in de wind en naar de horizon blijven kijken... ; )

Heel veel plezier nog!!

Geniet er lekker van!

Marianne en Remco

• 15 Augustus 2012 - 23:14

Lia:

Hallo honymooners.

Wat heerlijk om jullie verhaal weer te lezen.
    En wat een geweldige mooie fotos wat geniet ik er toch weer van.
    Heel veel plezier en Dikike zoen.

Gr.Mama.

• 16 Augustus 2012 - 10:07

Claudia:

Oh wat leuk allemaal !!! Fijn dat jullie enorm genieten van al dat moois....
    En ik geef toe ben weer enorm jaloers ;-)

Enjoy and take care lieverds.

Liefs Claudia

• 16 Augustus 2012 - 11:04

Roos:

Dag lieverds, wat heerlijk om jullie vakantie avonturen zo te kunnen meemaken! Geniet maar lekker daar. En...mochten jullie die whale shark nog zien, graag even een kusje geven van ons. Lfs uit France

• 16 Augustus 2012 - 11:27

Babs, Arno En Mika:

Hey skatties,

Aaaahhhhhh, ben jaloers! Jeetje wat is het daar prachtig. Jullie vermaken je prima zo te lezen :-)!

Liefs

• 16 Augustus 2012 - 11:50

Margreet:

Prachtig! Genoeg leuke plaatjes maken van jullie twee, ik zie genoeg cocktails langskomen, dus nog een paar maffe actiefotos daarbij doen de 'Andy Warhol' aan de wand voor jullie nieuwe huis goed :)