Sydney and Surrounds - Reisverslag uit Newcastle, Australië van Eva en Geart - WaarBenJij.nu Sydney and Surrounds - Reisverslag uit Newcastle, Australië van Eva en Geart - WaarBenJij.nu

Sydney and Surrounds

Door: Geart en Eva

Blijf op de hoogte en volg Eva en Geart

08 Januari 2011 | Australië, Newcastle

Sydney & Surrounds,

Dat is wat de Lonely Planet het noemt. Zondag 2 januari is het tijd om de stad verder te verkennen dan onze Bass Hill naast de Velodrome van de 2000 Olympics (waar was ik dat jaar?)
We zijn de drukte van de stad niet meer zo gewend met hiervoor alle rust erbuiten in de natuur. Naast het feit dat we ook vaak op plekken uitkomen waar we, soms wonderbaarlijk genoeg, geen of weinig toeristen zien.
We lopen richting het Opera House. Waarschijnlijk net als de Eiffeltoren één van de bekendste structuren ter wereld. In dit geval natuurlijk een hoogstandje architectonisch gezien. Alle delen zijn uit een bol gesneden waardoor ze kwa structuur makkelijk te bouwen is geweest. Er zijn deze dagen jammergenoeg nauwelijks voorstellingen (1 op 2 jan.)
Het was buiten wel prachtig foto's maken van de omgeving, onder andere van onze zitplaats bij O&N. Mocht er trouwens iemand in de toekomst gaan: de gezelligheid is in het park, een goede plek betekent 7:00 in de rij, maar het beste uitzicht heb ik gevonden op het einde van Victoria Street. Als je hier gewoon je auto neerzet, en op het dak gaat zitten, zie je de hele brug, met niemand in je zicht! En pizza om de hoek :-)

Terwijl we door The Rocks lopen zien we een leuke markt. We hebben daar een bijzondere lamp gekocht. Via de Rocks zijn we omhoog gelopen de Harbour Bridge op, welke door zijn hoogte en locatie een prachtige blik op de stad en de haven geeft.
Terug naar de modernere delen van het CBD komen we een mall tegen. Op het eerste gezicht, uitgaande van de ingangen niet zo indrukwekkend. Totdat je naar binnen gaat en merkt dat ze ook nog twee verdiepingen de grond in gaan, en onder de straten door. Wat een aanbod van kleding, telefoons, eten (die food-courts zijn immens) en luxe goederen. We zijn vervolgens naar het backpackers deel van de stad gelopen. Op Challis Avenue lopen we tegen de Opium Den aan, met hele mooie (Oosterse) inrichting en heel lekker maar goed geprijsd Aziatisch eten.

We zijn een extra nachtje in Bass Hill gebleven, en genieten nog een dagje van de stad. Het is maandag 3 januari wat slechter weer, dus we hebben de mono-rail gepakt. Beetje druk, maar wel een mooi uitzicht over de stad. Iedereen is in de ban van de Ashes, het crickettournooi, en vrij want het is voor velen vakantie, dus de kroeg op Five Ways zit 's middags vol. Niet erg dus om te schuilen voor een regenbuitje met een biertje. Rond Kings Cross zijn er wat meer winkels op straat. Net even gezelliger en leuker met winkelen. Bijkomend voordeel: in de buurt van Challis Avenue en Victoria Street. Waar we op de laatste een pizzeria bezoeken als afsluiting.

Dinsdag rijden we naar Penrith, de gateway tot de Blue Mountains. Een prachtig stuk natuur, met aborigonal geschiedenis. We staan boven op de berg met uitzicht op de rivieroevers. Op tijd naar bed want woensdag zijn we 7 uur lang de natuur in geweest. Door de bush en langs herkenningspunten en overblijfselen van de aborigonal cultuur. Je zag het niet aan onze gids, misschien aan zijn krullen, maar hij was van aborigonal afkomst. 5 bloedlijnen terug, maar voor zover wij hebben geleerd, is dit niet het belangrijkste. Het volgen van rituelen en cultuur is 1 van de zaken die bepaalt of je tot een stam behoort.
Het is moeilijk alles hier te herhalen, maar het was een bijzondere ervaring, waarbij een actieve bijdrage van ons ook een onderdeel was. Je ziet dit ook op de foto's, bijv. van het schilderen van aborigonal tekens op stenen en boomschors, met natuurlijke verf. Het was een zware en intensieve dag, en later bleek voor Eva een ook wat pijnlijke. Aan het eind van de wandeling is ze waarschijnlijk gestoken of gebeten, niets gemerkt maar het beestje heeft bacteriën geinjecteerd wat resulteert in een zwelling/onsteking. Hierdoor hebben we donderdag 2 uur bij de huisarts gezeten om uiteindelijk met een antibioticakuur te mogen vertrekken. Nu, 3 dagen later gaat het gelukkig alweer beter!

Donderdagmiddag zijn we naar de andere kant van de Blue Mountains gereden, waar er een aantal uitzichtpunten zijn op de bergen doordat je op 1000 meter hoogte zit. De three Sisters zijn een grote toeristische trekpleister, erg mooi maar voor ons snel weer wegwezen. Nog een dorp verder naar Evans Point, wederom prachtig uitzicht maar dan zonder de toeristenbussen.
Vrijdag verder langs de kust, onze camper bij The Lakes District onder Newcastle aan een meer op de camping gezet en verder rustig aan gedaan.
Vandaag rijden we, nog steeds, verder omhoog. Hoe ver we komen weten we niet, want wellicht hebben jullie iets meegekregen van de overstromingen in Queensland dus of we onze reis langs de kust vanaf Brisbane kunnen vervolgen is nog de vraag... Desalniettemin vermaken we ons prima, en we houden jullie op de hoogte!

Veel groeten,

Geart en Eva

• 08 Januari 2011 - 09:02

Annelyn:

Yeeeeh, ik ben de eerste! Het is dan ook wel 10u 's ochtends in NL op zaterdag, dus de gemiddelde persoon draait zich waarschijnlijk nog eens lekker om :) Heerlijk om de dag te beginnen met één van jullie verhalen! Wat een prachtige foto's, wat een natuur! En ach Eva, wéér een zwelling - ze moeten je ook wel hebben he! Maar gelukkig dat een kuurtje verlichting biedt. Hoop dat jullie straks idd niet al teveel last hebben van het water, be careful & veel liefs!! xxx Ann

• 08 Januari 2011 - 12:20

Kees Vlijm:

Zéér indrukwekkend allemaal, erg mooie foto's, die toch wel een beetje weergeven hoe mooi de omgeving daar is. Hier is het op dit moment een graad of 5 en alle sneeuw is inm. weg en het ijs op het IJsselmeer is ook weer hard aan het smelten.
    Ga door met genieten.
    Groetjes, Jannie en Kees

• 08 Januari 2011 - 15:37

Regina:

Prachtig foto's mooi reisverslag, inmiddels hebben jullie alweer veel gezien. en ook ik geniet er steeds van.
    Eva succes met de zwelling en blijf genieten!! XX

• 08 Januari 2011 - 17:21

Elles:

Wat ziet het er allemaal geweldig uit!! Ik geniet van jullie verhalen en de prachtige plaatjes.
    X

• 08 Januari 2011 - 18:36

Esther:

Wat hebben jullie het fijn samen, spat weer van de verhalen en foto's af! Superleuk om je te zien tekenen Eef olv een echte aborigonalgids, met dezelfde wau krullen al die jij nu hebt, getuige de laatste foto :) wau ook voor het uitzicht! Hoop dat je snel weer volledig bent opgeknapt van die gemene beet? Rug van Geart ook weer wat beter vraagt fysio Joost ;)? Goodluck op urs roadtrip verder! Njoy to tha max, Dikke knuffels van ons!

• 09 Januari 2011 - 09:56

Jacqueline:

Wat een prachtige reis maken jullie! Na het ontvangen van GJ's berichtje in december werd voor mij pas duidelijk dat ik jullie hier kon volgen, en vandaag tijd gevonden om alle journals te lezen. Ik vroeg me al wel af wanneer jullie nou zouden vertrekken, maar toen bleek dus dat jullie er al geruime tijd zaten. Te genieten dus, met een hoofdletter G, dat blijkt wel uit jullie foto's en verhalen.

Een heel mooie reis! Ik wens jullie nog heel veel plezier de komende weken, ik zal jullie vanaf nu zeker blijven volgen, ik heb jullie in elk geval toegevoegd aan mijn google-reader-pagina. Blijf ook genieten, ik ben erg benieuwd naar alle verhalen als jullie weer terug zijn. GJ, dan gaan we wel eindelijk weer eens lunchen en bijpraten!

Hartelijke groeten,
    Jacqueline

• 09 Januari 2011 - 09:57

Jacqueline:

Nog even aanvullen: die spin was wel heel griezelig. Ik geloof dat ze mijn gil in Nederland nog gehoord zouden hebben als ik die zou zijn tegengekomen........

• 09 Januari 2011 - 17:27

Mama:

Hoi Eva en Geart.
    Wat een geweldig verhaal weer van jullie reis,en die mooie fotos geniet lekker samen en we spreken elkaar weer.
    Daaag Kus Mama.

• 09 Januari 2011 - 19:45

Sandra En Wim:

Nou en of , dat wij weten van de overstromingen!!!! Hoop dat het toch gaat lukken dat noordelijke deel. Hoor van mensen die er geweest zijn dat het daar misschien nog wel mooier is dan in het zuiden. Veel minder inwoners! Dus goed voor jullie "ai er zijn meer toeristen...weg wezen!"gevoel.
    Stinkend jaloers zit ik hier zielig achter de pc jullie verhalen te lezen.
    Geniet ervan en tot schrijfs.
    x
    San

• 10 Januari 2011 - 14:12

Lars Cleijne:

ha Gaert en Eva,

had nog niet de tijd genomen om jullie reisverslagen aandachtig te lezen maar vandaag alle tijd dus.... Ik ben onder de indruk van jullie tocht! Geweldige verhalen, veel indrukken en een prachtige reis! Ik hoop dat de komende weken ook ontspannend en indrukwekkend zullen zijn. Ik ga de reisverslagen eerder lezen en jullie beter volgen!

Ik heb de afgelopen 2 weken vakantie gevierd. Gewoon thuis gebleven en heerlijk niet gedaan. Uitslapen, klussen aan het huis, bezoekjes afgelegd, gelezen, gewandeld en in de kroeg gehangen. Is me uitstekend bevallen!

Wens jullie nog veel plezier en tot een volgende keer!

groet,

Lars Cleijne

• 10 Januari 2011 - 23:08

Lisette:

Wat geweldig jullie reisverhalen
    Jullie beschrijven het ook zo goed
    Gaat het alweer wat beter met je Eva? Lang leven de antibiotica
    Super dat jullie zo genieten en dat zie je ook echt op de foto's
    Verheug met alweer op het volgende reisverslag

xxx Lisette

• 11 Januari 2011 - 07:24

Suzanne En Nout:

Hoi hoi!
    Weer een erg mooi verhaal, met ook erg mooie foto's! Jammer van de bugs met vervelende bijwerkingen, toch fijn dat meneer Fleming penicilline heeft ontdekt...
    Hopelijk hebben jullie ondertussen geen last van al het water, want er is behoorlijk wat wateroverlast in die regio, en mijn vriend in de morgen Jan de Hoop vertelde dat ook Brisbane er last van dreigt te krijgen...
    Nog 54 dagen, lekker! Geniet er van!
    Liefs Suzanne en Nout

• 12 Januari 2011 - 18:06

Mika:

Hi tante eva en geart.
    ik ben bij oma papa en mama zijn naar ikea voor een nieuwe keuken.ik ben ziek ga niet naar school dus mag ik wachten tot ze thuis zijn.