Cambodja part I! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Eva en Geart - WaarBenJij.nu Cambodja part I! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Eva en Geart - WaarBenJij.nu

Cambodja part I!

Blijf op de hoogte en volg Eva en Geart

10 Oktober 2014 | Cambodja, Phnom-Penh

Cambodja!

Ook al zijn we al over de helft van onze trip, toch maar besloten om er en blogje aan te wagen.. Voor degene die het leuk vinden om te lezen :-)

Na een prima vlucht met EVA Air (aan de naam kan het niet liggen), landden we in Bangkok. Alle clichés op een stokje in die stad, zelfs al waren we er nu maar een avond. Hotel had zwembad op het dak maar helaas onweerde het dus zijn er maar niet in gesprongen. Pad Thai gegeten, uiteraard, en de volgende dag door naar Phnom Penh, Cambodja.

Top hotel in het zuiden van de stad, en omdat we nog steeds een beetje aan het bijkomen waren van alle werkstress, die avond verder niets ondernomen. Volgende dag, dinsdag 7 oktober zijn we na een heerlijk ontbijt maar meteen het donkerste stukje van Cambodja gaan bekijken: Tuol Sleng prison. Hier zijn ten tijde van het Khmer Rouge regime honderden mensen gemarteld voor onheuze redenen die ze zelf niet eens wisten. Weerzinwekkend om daar te staan waar het allemaal is gebeurd en om je te realiseren dat waar velen dachten de revolutie te steunen voor meer gelijkheid tussen arm en rijk, in werkelijkheid hele generaties zijn uitgeroeid in Year Zero (Pol Pot wilde een boerenstaat dus iedereen die was opgeleid werd uitgemoord, scholen afgeschaft).
Heel indrukwekkend om je te realiseren dat het land mede door die reden nu zo achter loopt in haar ontwikkeling en echt heel arm is. Tegelijkertijd, de mensen zijn zo ontzettend vriendelijk, respectvol, opgewekt, terwijl 23% onder de armoedegrens leeft.

Later op de dag zijn we naar de Royal Palace gegaan om bij de koning over zijn terrein rond te banjeren, wat een mooie tegenhanger was. Dag afgesloten aan de River Front, cocktail op een balkon met uitzicht op de Tonlé Sap river, en op het razenddrukke verkeer. Waar NL misschien soms wat teveel regels heeft, kan Cambodja er nog wel een paar gebruiken. Regel in het verkeer: er zijn geen regels. Succes daarmee!

Heerlijk gegeten, de Khmer keuken doet niet onder voor de Thaise als het op curries aankomt.
De volgende dag vervolgden we onze reis naar Siem Reap, meer noordelijk in het land en het algemene vertrekpunt voor de tempels van Angkor Wat. Best een luxe bus, 6 uur zitten, tussendoor een stop om te eten en verder een bizar slechte weg maar het landschap wat aan ons voorbij raasde maakte dat de tijd voorbij vloog. Huisjes op palen, huisjes van golfplaten, van hout, van stro, grote huizen, kleine huizen, rijst padi's, waterbuffels, lelievijvers, suikerrietvelden, vissers, boeren, en heel veel brommers.

In Siem Reap werden we opgepikt door Rath, 'onze' tuktuk driver want de rest van onze vier dagen daar was hij er steeds om ons ergens naartoe te brengen. We verbleven in het B&B hotel van Vivi, een praatgrage, onvermoeibaar vrolijke hostess. Heerlijk zwembad erbij, dus we waren snel weer bijgekomen van de rit. 's Avonds een straatje gevonden met geweldige restaurants, velen in het teken van het opleiden van jongeren in de hospitality branche.
Ook Siem Reap kent een bizar uitgaansgebied waar je vergeet dat je in een ander land bent. Wij hebben het overgeslagen en ik heb na het eten fijn een spa behandeling gedaan :-)

• 15 Oktober 2014 - 19:49

TON:

Helemaal vrienden, blijf ervan genieten. Hier is het nog steeds zomer.

Gr, T&A

• 15 Oktober 2014 - 19:56

Lia:

Hoi Eva en GEart.
    jullie genieten lekker.

gr van je moeder.

• 15 Oktober 2014 - 20:28

Fetje. :

Leuk dit te lezen ,geniet maar lekker ,hier alles Oke tut S en F .

• 15 Oktober 2014 - 20:28

Fetje. :

Leuk dit te lezen ,geniet maar lekker ,hier alles Oke tut S en F .

• 15 Oktober 2014 - 21:49

Marianne :

Heerlijk die vehalen te lezen. Kan alles helemaal plaatsen! Fijn dat jullie weer zo'n heerlijke tijd hebben! Geniet ervan! Xx

• 15 Oktober 2014 - 21:52

Roos:

Lieverds, wat fijn om jullie mail te lezen! Klinkt heel mooi en avontuurlijk... Geniet maar lekker daar! Lfs van ons

• 16 Oktober 2014 - 09:21

Astrid:

Wauw jullie doen het weer hoor! Een geweldige reis maken!! Heel indrukwekkend om daar te zijn en fijn dat we mee mogen lezen ;-) Veel genieten en plezier. Lfs As

• 16 Oktober 2014 - 10:15

Regina:

Jeetje, weer heerlijk aan het reizen, mooi verslag, wederom van genoten, blijf genieten!! xx

• 16 Oktober 2014 - 20:02

Tamara:

Klinkt goed, vooral de Pad Thai, uiteraard...
    Veel plezier nog met jullie laatste helft!

• 17 Oktober 2014 - 17:32

Mika En Nils :

Veel plezier nog verder kus
    Mika&Nils

• 17 Oktober 2014 - 17:33