Cuzco & Ccaccaccollo Homestay - Reisverslag uit Ollantaytambo, Peru van Eva en Geart - WaarBenJij.nu Cuzco & Ccaccaccollo Homestay - Reisverslag uit Ollantaytambo, Peru van Eva en Geart - WaarBenJij.nu

Cuzco & Ccaccaccollo Homestay

Blijf op de hoogte en volg Eva en Geart

16 September 2013 | Peru, Ollantaytambo

Gelukkig was dat de laatste nachtbus in Peru, want van slapen is het wederom niet gekomen. Vroege aankomst in Cuzco, ingecheckt en eerst weer even geslapen. Daarna op de Plaza de Armas lekker een balkonnetje opgezocht en koffie met uitzicht genoten. Om 2 uur hadden we afgesproken om een paardrijtocht te maken door de bergen. De paardjes zagen er aardig uit, Geart zat op een gezelligerd en ik als lichtste op een klein, taai Paso Fino paardje. De rit had mooie uitzichten maar qua rijden stelde het helaas niets voor. We hebben een inca ruïne bezocht, die pas 2 jaar geleden is ontdekt en daarna verder de bergen in, naar 3880 meter. Je ziet, de hoogtes zijn deze reis steeds hetgene waaraan je meet of iets een makkie, of een uitdaging is. We wennen trouwens al aardig aan de hoogte dus dat is wel prettig.

's Avonds hebben we onze uitleg over de Lares Trek gehad, de boodschap is: op bijna 5000 meter is het naast lichamelijk zwaar, ook een mental challenge. Duss..

Toen met Elizabeth, Martin en onze guide Ricardo superlekker Peruviaans gegeten, ze gebruiken hier heerlijke kruiden.
De volgende dag, zaterdag, zijn we naar de bergen buiten Cuzco gereden om daar een kleine gemeenschap te bezoeken die gesponsord worden door de organisatie waar we deze trip hebben geboekt. De vrouwen hebben weefgetouwen nu, waardoor ze nog meer producten kunnen maken en dus meer verschillende dingen kunnen verkopen. Onze hostess was Christina, bij wie we een dag en nacht verbleven. Zij en haar dochter Rocio van 11 kookten voor ons, heel bijzonder om zo met zn viertjes aan tafel te zitten, wij met ons houtje-touwtje Spaans en zij die eigenlijk Quechua spreken, de oorspronkelijke taal van Peru van voor de Spaanse invasie. Runderboullion en daarna rijst met een maissaus en groente gegeten. We kregen originele kleden aan (lekker warm), geholpen met het afhalen van de lima bonen van de gedroogde planten. Je moet wat doen om je huisvesting terug te verdienen!

Wat rondgelopen, avondeten weer met zn vier, dit keer soep en rijst met gebakken groente, en afsluitend weer kruidenthee. Daarna werden we weer in de klederdracht gehesen, want we gingen met de vrouwen op pad, die gingen voor ons zingen en daarna met ze dansen. Ze zijn heel trots en heel blij dus dan kun je natuurlijk niet weigeren als je gastvrouw met je wil dansen.. Anyway!
Geslapen onder 5 dekens in ons huis van leem, in het dorp waar nog geen riolering is aangelegd dus naar de wc gaan wel het grootste avontuur is.. De volgende ochtend een fijn, warm ontbijt, soort van rijstepap maar dan van de lokale graansoort, met zelfgebakken broodjes. Lekker!
Daarna naar de markt, waar de vrouwen (nog steeds geen man te bekennen, die werken allemaal buiten het dorp) hun zelfgebreide / geweven waren aanbieden. Dus uiteraard bij onze Christina warme alpacawol sokken gekocht voor op de trek.
En toen was het tijd om te gaan. Christina gaf ons nog popcorn voor onderweg :-)

Op naar Ollantaytambo, het vertrekpunt voor alle treks naar Machu Picchu. Helaas was de inca trail al in maart volgeboekt, dus lopen wij een alternatief, de Lares Trek. Het dorp zelf is oorspronkelijk door Incas bewoond, veel ruïnes eromheen dus alvast een berg beklommen om van het uitzicht te genieten.

De volgende blog zal zijn als we onze trek hopelijk zonder problemen hebben voldaan en Machu Picchu hebben gezien! Foto's uploaden lukt helaas niet door de trage internetverbindingen dus die houden jullie tegoed..

Besos!

• 16 September 2013 - 14:15

Regina:

Je ziet het, ik volg jullie op de voet!!ha,ha, prachtig!!!!!!

• 16 September 2013 - 14:21

Marlies:

Dag reizigers,
    Klinkt goed allemaal en wat een avonturen met het toiletbezoek.... Wat hebben wij hier toch een luxe! Geniet van de trail, hopelijk gaat het fluitend.
    Liefs Marlies, ook namens de mannetjes

• 16 September 2013 - 14:53

Remco:

Klinkt goed allemaal! Is er niet ergens een stalletje waar je fietsen kan huren?? Ik kan me herinneren dat je daar ergens van flinke hoogte met een lekker gangetje naar beneden kan rollen en zij je vervolgens met de auto weer naar boven rijden :)

Have fun @ Machu Picchu!

• 16 September 2013 - 22:25

Lia Meester:

Wat weer een leuk verhaal.Veel plezier .
    Heerlijk om te lezen.

• 17 September 2013 - 21:03

Esther:

Geniet ervan lieverds!
    Wat maken jullie veel mee, erg leuk en zo beschrijvend alsof ik het voor me zie.
    Zie jullie al dansen en knus onder al die dekens liggen, how romatic ;)
    Succes met de trek naar Machu Picchu. Lopen jullie vast fluitend want jullie zijn geoefend :)!
    Ben heel benieuwd hoe het zal zijn!
    Liefzzzzzzz van Essie

• 18 September 2013 - 11:48

Elles:

Wauw! Wat maken jullie veel mee zeg! Heerlijk om jullie
    verhalen weer te lezen. Wederom reis ik met jullie mee en ben ontzettend benieuwd hoe het
    daar aanvoelt op de Machu Picchu. Veel liefs