Boliva - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Eva en Geart - WaarBenJij.nu Boliva - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Eva en Geart - WaarBenJij.nu

Boliva

Blijf op de hoogte en volg Eva en Geart

26 September 2013 | Bolivia, La Paz

Op alweer de laatste dag van onze trip de laatste blog.. Wat gaat de tijd toch altijd snel als je op reis bent!
Zondag zijn we naar La Paz gevlogen, waarbij we dikke mazzel hadden dat het superhelder was en we over het Titicacameer vlogen. Het paste niet meer in ons schema om over land naar Bolivia te gaan en daarbij naar het hoogste meer ter wereld te gaan, maar nu hebben we er toch een hele mooie blik op kunnen werpen.
Bolivia is het armste land van Zuid-Amerika en dat merk je aan heel kleine dingen. Vergeleken met hier leek Peru echt superluxe, qua hotels, qua eten maar vooral ook qua vervoer.

We moesten onze bustickets voor Uyuni (waar de zoutvlaktes zijn waar we 3 dagen rond gaan touren met jeeps) ophalen bij een hotel in het centrum, daar konden we ook de backpacks droppen en dus konden we op pad. We hebben rustig door de stad geslenterd, quinoa soup gegeten, koffie gedronken, mensen bewonderd op het kerkplein, verder gewandeld, naar het hoogst gelegen park geweest om van de ondergaande zon te genieten. Toen nog even een hapje eten, en hup door naar de busterminal. Onze bus zou alles hebben, maar tv, wifi en airco waren stuk. Nu maakt dat op zich niet zoveel uit, ware het niet dat ze het hier bij 20 graden al koud hebben, dus we hebben ons weer te pletter gezweten in de bus. En de chauffeur doet volgend jaar mee aan de Dhakar rally denken we, want hij was goed aan het oefenen...

Bij aankomst in Uyuni 11 uur later, naar het kantoortje van de organisatie met wie we in de jeeps gaan rondcrossen. Hostel opgezocht om even te douchen en toen konden we om half 12 op pad. We deelden onze jeep met Madeleine en Maarten (ook uit Amsterdam) en Kepi en Joshi uit de US. En met Fabio, onze bestuurder die elke middag na de lunch in slaap viel achter het stuur. Dus!
We zijn eerst naar het treinenkerkhof geweest, vroeger was Uyuni een sleutelstuk voor de goud- en zilvermijnen, maar met de komst van moderner materiaal en leegloop van de mijnen raakten deze oude stoomlocomotieven overbodig. En omdat het er voor toeristen leuk uit ziet, laten ze ze nu wegroesten.

Daarna door naar de zoutvlaktes van Uyuni, waar het ons uiteindelijk om ging. Het is echt bizar om je te realiseren dat deze vlaktes de grootte hebben van een derde van Nederland, en je kunt er dus ook rustig uren over rondrijden. Geweldig! Uiteraard vele hilarische kiekjes geschoten, want door het eindeloze wit raakt het perspectief kwijt. Doorgereden naar Incahuasi, een van de "eilanden" op de vlaktes. Hier kun je goed zien dat dit ooit gigantische meren waren, want deze eilandjes bestaan uit versteend koraal. En er groeien megagrote cactussen op.Weer verder gecrosst in onze Toyota Landcruiser, waarbij het landschap elk half uur verandert, van woestijn naar zoutvlaktes naar veel groen en dan weer koraal waar je overheen rijdt, om vervolgens weer te veranderen in rood gesteente. We slapen in een soort hostel waar de muren en bedden en stoelen en tafels van zoutblokken zijn gemaakt.

Dag 2 van deze trip rijden we naar de lagunes waar we de roze flamingos kunnen bewonderen. Echt hele mooie vogels!In grote groepen badderen ze, fourageren, wandelen, slapen op 1 been, top om te zien. In elk volgende lagune zien we flamingos en kunnen er geen genoeg van krijgen. We rijden inmiddels weer door de Siloli dessert, die je aan enorme film decors doet denken. We zien het zo voor ons dat er ergens een saloon opduikt en een cowboy de hoek om komt..
Hier zien we ook de rotsen in de woestijn die voor Salvador Dali van grote inspiratie zijn geweest voor zijn werken. En we zien genoeg vulkanen hier, waarbij er nog eentje actief is met een bescheiden rookpluimpje. Ook geisers zijn er, die volop modder omhoog pruttelen en gigantisch veel stoom uitblazen. Deze avond slapen we in een natuurpark, wat inhoudt dat de toch al basic toiletten in dit land, nu niet meer dan een gat zijn wat je af moet dekken met as. Right. We slapen met zn allen op een kamer, bij buiten -5 graden, ja wij zijn al aan de winter begonnen! Gek op zich, overdag is het 20 graden maar ´s nachts vriest het enorm in deze woestijn. Er bestond nog de mogelijkheid om na het eten in een hotspring te gaan zitten, maar de tocht daarna terug naar je warme slaapzak was ons te lang. Dus hebben we een lekker Boliviaans wijntje gedronken, kruik mee en tukken maar :-)

Op de laatste dag zijn we naar de Green Lagoon en de Red Lagoon gereden, je raadt het al welke kleur deze zijn. Wederom echt mooi om op zo´n kleine afstand van elkaar zulke verschillende natuurverschijnselen te kunnen bewonderen.
Verder door de steeds veranderende woestijn gereden, onze chauffeur weer een paar keer wakker gemaakt(!!) en in een klein dorpje nog heel wat nieuwe vriendinnetjes van hooguit 6 jaar oud gemaakt. Deze amigas spraken ons niveau Spaans :-)
En toen zat het er alweer op. Superveel foto´s gemaakt van deze immense natuur met zoveel gezichten.
Met Madeleine en Maarten nog een pizzaatje gegeten in het o zo gezellig Uyuni (not) en toen fijn weer te nachtbus in. Die hetzelfde was als de heenreis, dus daar hoeven we niets aan toe te voegen!
En nu dus de laatste dag in La Paz. We hebben onze kamer een halve dag bijgeboekt, al het woestijnzand overal wel weer uitgespoeld nu, heerlijk uitgebreid ontbeten en vanmiddag nog even een laatste wandelingetje door de stad. Morgen vliegen we om 7 uur locale tijd alweer terug naar Amsterdam, waar we zaterdagmorgen door Douwe worden opgewacht. En dan zijn we weer thuis!

Ik hoop dat het met na het plaatsen van deze blog lukt om nog wat foto´s te uploaden, iedereen ook deze keer weer ontzettend bedankt voor alle leuke, gezellige berichtjes!!
We kijken ernaar uit om jullie in Hollanda weer te zien. Voor nu gaan we proberen nog van de laatste uurtjes hier te genieten...

Hasta pronto chicos y chicas!
Muchos besos, Eva & Geart

• 26 September 2013 - 18:05

Remco En Marianne:

Hele goede reis terug en geniet van laatste uurtjes in La Paz! Leuk jullie reisverslagen te heben gezelen! Tot snel!!

Mar en Rem

• 26 September 2013 - 18:07

Douwe:

Mem en ik blijven wakker als
    we jullie ophalen ;-) :-p Hasta Sábado!!

• 26 September 2013 - 18:43

Lia Meester:

Goeie reis terug. We we zien elkaar wel. Weer.Kuss

• 26 September 2013 - 20:58

Annelyn:

Lieverds! Categorietje kansloos dat ik niet eerder een post heb geplaatst, maar als het helpt: ik heb gesmuld van de verhalen & ben SUPER benieuwd naar jullie ervaringen! De canyon, de condor, de trek, MP, de zoutvlaktes. Klinkt echt fantastisch! En was het overduidelijk ook! Heel fijn dat jullie er straks weer zijn, hoop jullie snel te zien! Liefs und muchos besos (Eva, wij kunnen dat, basis Spaans :D) xx

• 26 September 2013 - 21:53

Marlies:

Hallo!
    Het is ook nooit saai moet je maar denken. Allemaal schitterende indrukken en een alert-houdende-chauffeur. Anders wordt het allemaal natuurlijk veel te gewoon...
    Ik ben benieuwd naar het fotoboek met alle mooie platen. Suzanne herkende al heel wat begreep ik.
    Goede reis terug, wat goed moet komen gezien de reactie van Douwe dat hij wakker blijft.
    Liefs Marlies

• 27 September 2013 - 09:36

Sanne:

Ook deze keer heb ik weer van jullie verhalen genoten, wat een prachtige reis hebben jullie weer gemaakt! Leuk om weer een beetje mee te mogen genieten. Goede reis terug!

• 27 September 2013 - 10:28

Regina:

prachtig verslag!!!!goede reis terug xx

• 27 September 2013 - 10:43

Elles:

Fijne reis weer terug! Prachtige reisverslagen, ik zal het weer gaan missen! Waar gaat de volgende reis naar toe?! Xxx